15 december 2017

Hon har cyklat 4 900 mil – samlar in till utsatta flickor

Lyssna: "Har samlat in 600 000"

En robust cykel och en envis själ, det är allt som behövs enligt Sundsvallsbon Fredrika Ek som cyklat mer än 4 900 mil runt världen. En soloexpedition som har tagit henne nästan tre år.

Idag kom hon äntligen hem till Sverige med båt till Helsingborg. 45 länder har det hunnit bli i fem världsdelar. Idag fredag kom hon åter till Sverige och Helsingborg.

– Jag har cyklat jorden runt. Jag har varit i länder som jag tidigare knappt kunnat stava till. Man kan bli helt förälskad i befolkningen, andra kan vara så vackra. Att cykla genom Iran kommer jag inte att glömma, jag möttes av den vänligaste befolkning jag kommit i kontakt med, säger Fredrika Ek.

Fredrika Ek cyklar via Göteborg, Jönköping, Linköping och Stockholm till slutmålet Sundsvall i mitten av januari, för att ta sig via Göteborg, Jönköping, Linköping och Stockholm till slutmålet Sundsvall dit hon beräknas komma i mitten av januari.

Under resans gång driver Fredrika en välgörenhetsinsamling till förmån för organisationen ActionAid för att ge utsatta flickor och kvinnor möjligheten till ett drägligt liv utan fattigdom och förtryck.

– Både företag och privatpersoner är med och betalar efter hur långt jag cyklar. Nu har jag samlat in 600 000 kronor.

...
Källa: Sveriges Radio P4 nyheter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tänk på att du är personligen ansvarig för dina kommentarer som du skriver och lämnar här. Så håll en trevlig och god ton för allas trevnad. Samt tack på förhand för ditt inlägg och din delaktighet här.
Har du frågor kontaktar du oss enklast och snabbast på post@hbgnyheter.com